Ogórki są lekarstwem

Ogórek jest jedną z najstarszych roślin warzywnych pochodzących z Indii i Chin, gdzie znany był już ponad 5 tysięcy lat temu. Ogórek jest nie tylko smaczny i wszechstronny w zastosowaniu, ale ma również wyraźne właściwości dietetyczne i lecznicze.



Dojrzały, świeżo zerwany ogórek nie tylko cieszy nasze oczy i daje nam przyjemny smak. Przede wszystkim dostarcza on naszym organizmom niezbędnych składników odżywczych. Swój orzeźwiający smak i charakterystyczny zapach zawdzięcza kwasom organicznym i olejkom eterycznym znajdującym się w jego skórce.

Wartość odżywcza ogórka jest niska - 95-96% jego masy stanowi woda. Ogórki są absolutnym rekordzistą pod względem ilości zawartej w nich wody, przewyższając wszystkie inne warzywa pod względem kalorii. "W ogórkach jest rzeczywiście dużo wody", powiedział profesor V.I. Edelstein, "ale ta woda nie jest wodą z kranu. Jest ona nasycona solami mineralnymi, które czynią tę wodę niezbędną dla człowieka".



Wbrew powszechnej opinii, ogórki nie są źródłem witamin, ustępując pod tym względem innym warzywom. Znajdują się one głównie w skórce ogórka, dlatego najlepiej jeść je ze skórką i obierać tylko wtedy, gdy są szorstkie i gorzkie lub istnieją obawy, że zawierają wysoki poziom azotanów.

Ogórki są również stosunkowo ubogie w sole mineralne i mikroelementy, chociaż wnoszą znaczny wkład w niektóre z nich. W ich składzie mineralnym dominuje potas (141 mg%), fosfor (30 mg%), magnez (8 mg%), sód (8,5 mg%) i wapń (5 mg%). Jeśli chodzi o pierwiastki śladowe, ogórki są bogate w żelazo (do 0,6 mg%) i jod (do 2,5 mg%), a wszystko to w łatwo przyswajalnej formie.



Uzdrowiciele ludowi od dawna zauważyli, że ci, którzy jedzą dużo ogórków, nie cierpią na choroby tarczycy. A wysoka zawartość potasu, krzemu i siarki sprawia, że są one skuteczne w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów i zębów.

Jak widać, ogórki są ubogie w minerały, ale udane połączenie tych substancji w nich powoduje tak wysoki nadmiar zasad, że żadne inne warzywa z wyjątkiem rzodkiewki i żadne owoce nie mogą się z nimi równać. Rzeczywiście, sole zawarte w ogórkach mają charakter zasadowy. Neutralizują one nieorganiczne związki kwasowe, które dostają się do naszego organizmu z chlebem, olejem i innymi podstawowymi produktami spożywczymi.

Według ekspertów, neutralizacja ta sprzyja lepszemu wchłanianiu białka, utrzymuje zasadowy odczyn krwi, a w rezultacie bardziej normalne funkcjonowanie organizmu.

Ten wysoki nadmiar zasad może oczywiście tłumaczyć zdolność ogórków do rozpuszczania kamieni nerkowych i kryształów kwasu moczowego, które powstają w kwaśnym środowisku organizmu i stanowią podłoże różnych chorób "kamieniowych" - artretyzmu, kamicy nerkowo-moczowodowej, osteochondrozy, podagry itp.

Błonnik z ogórka stymuluje funkcje motoryczne żołądka. Dlatego są one przydatne w przypadku przewlekłych zaparć. I jako łagodny środek przeczyszczający dla przewlekłych zaparć znaczący efekt można uzyskać jedząc codziennie w nieograniczonych ilościach świeże ogórki z miodem lub pijąc rano na pusty żołądek i 30 minut przed obiadem i kolacją 1 szklankę solanki ogórkowej.



Jest szczególnie przydatny w zapobieganiu zaparciom u osób w podeszłym wieku i osób starszych. Taki sam łagodny efekt przeczyszczający ma świeżo wyciśnięty sok z ogórka. Jednak przejrzałe ogórki mają szczególnie silne działanie przeczyszczające na żołądek.

Po spożyciu świeżych ogórków nie powinno się pić zimnej wody gazowanej lub lemoniady, a niektórzy nie powinni też pić mleka. Ostrożnie powinny podchodzić do ogórków także matki karmiące, ponieważ wiele substancji biologicznie czynnych przechodzi do mleka matki i może powodować biegunkę i bóle brzucha u niemowląt.

W takich przypadkach należy podawać dzieciom wodę koperkową, a matka powinna przyjmować z pożywieniem koper i kminek, gdyż zapobiegają one negatywnym skutkom ogórków.



Ogórki, zarówno świeże, jak i konserwowe, poprawiają apetyt, ponieważ są dość silnymi stymulantami wydzielania soku żołądkowego. Mają działanie żółciopędne, poprawiają strawność tłuszczów, białek i innych składników pożywienia. Ogórki zawierają również enzymy, które przyspieszają trawienie białek zwierzęcych.

Dlatego sałatka z ogórków jest przydatna do dań mięsnych. A zawarte w ogórkach substancje pektynowe poprawiają trawienie i hamują rozwój procesów gnilnych w przewodzie pokarmowym.